وبلاگ - آخرین اخبار
چگونه مرغوب ترین سیم را برای سیم کشی انتخاب کنیم ؟

چگونه مرغوب ترین سیم را برای سیم کشی انتخاب کنیم؟

با توجه به حساسیت انتقال برق ، نقش سیم و کابل بدلیل اهمیت آن در انتقال جریان الکتریسیته از تولید کننده به مصرف کننده نهایی بسیار اهمیت داشته و باید اصول اولیه در انتخاب ، برق کاری ساختمان و کاربرد این محصولات رعایت گردد تا از بروز حوادث در سیستم های انتقال برق جلوگیری شود.

به طور حتم سیم و کابل به شدت در کیفیت انتقال برق در عرصه صنعت و ساختمان موثر است از این رو کیفیت این محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. با توجه به اهمیت نقش سیم و کابل این محصولات مشمول استاندارد اجباری بوده و ویژگی های کیفی آنها می بایستی منطبق با الزامات استاندارد باشد.

انواع هادی ها و عایق ها به چه صورت می باشند؟

مطابق با استاندارد بین المللی IEC ، هادی به بخشی از سیم و یا کابل گفته می شود که وظیفه عبور جریان برق را بر عهده دارد.

هادی های مسی و آلومینیومی سیم و کابل را به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:

تک مفتولی ، گرد تابیده منظم ، انعطاف پذیر ( افشان ) ، فشرده گرد تابیده منظم ، فشرده سکتورتابیده منظم .

هادی تک مفتولی (کلاس ۱ ) و تابیده منظم ( کلاس ۲ ) برای کاربرد نصب ثابت بوده و هادی های انعطاف پذیر یا افشان ( کلاس ۵ ) و بسیار انعطاف پذیر (کلاس ۶) برای کاربرد با انعطاف پذیری در نظر گرفته می شوند. استفاده و به کارگیری هر یک از انواع هادی ها به نحوه استفاده ، توصیه های استانداردها و در برخی مواقع سلیقه مصرف کننده سیم و کابل بستگی دارد.

عایق به بخشی از سیم و کابل گفته می شود که مانع هدایت جریان برق می گردد به انواع زیر می باشند :

نوارپیچ (Lapped insulation ) : از جنس نوار که در لایه های هم مرکز روی هادی پیچیده می شود و در حین پیچیدن قسمتی از نوار روی بخش زیرین خود قرار می گیرد.

هادی وعایق در سیم کشی

هادی وعایق در سیم کشی

کاغذی اشباع شده (Impregnated paper insulation ) : که نوار آن از یک ماده عایقی اشباع شده می باشد.

اکسترود شده (Extruded insulation ) : از جنس مواد گرما نرم یا گرما سخت که عملیات عایق کاری آن به روش اکسترود انجام شده باشد.

عایق معدنی (mineral insulation) : از جنس پودرهای معدنی فشرده شده می باشد.

معمولا از چه جنسی برای عایق های متداول در تولید سیم استفاده می گردد؟

پلی وینیل کلراید (PVC) متداول ترین عایق خصوصاً در کابل های فشار ضعیف می باشد. این ماده عایقی که معمولاً به صورت گرانول مصرف می شود از چهار ماده رزین PVC ، کربنات کلسیم، روغن پلاستی سایزر (معمولا DOP ) و پایدار کننده های حرارتی (استابلایزر) تشکیل می گردد که بسته به نوع کاربرد و خواص مکانیکی، حرارتی و انعطاف پذیری ترکیب و نسبت درصد این مواد متشکله در فرمول های مختلف PVC گرانول می تواند متفاوت باشد.

پلی اتیلن شبکه ای یا کراس لینک شده (XLPE ) ماده عایقی مناسب دیگری است که بیشتر در کابل های فشار متوسط و فشار قوی کاربرد دارد. این پلیمر در مقایسه با PVC خواص عایقی بالاتر (مقاومت عایقی بیشتر)، دوام بیشتر، مقاومت در برابر دمای بالاتر، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر مواد شیمیایی بالاتری دارد . انعطاف کم این نوع مواد کاربرد آن را خصوصاً در مورد سیم های انعطاف پذیر محدود می کند.

لاستیک: کاربرد مهم این نوع مواد عایقی در مواردی است که انعطاف پذیری بسیار بالا برای سیم و کابل ضرورت داشته باشد. همچنین یکی از کاربردهای مهم دیگر این نوع عایق در مواردی است که کابل در معرض دمای بالا (نظیر کوره ها و ….) قرار گیرد.

TPR : آمیزه ای از پلیمرها شامل پلاستیک و لاستیک ها است که دارای خواص همزمان ترموپلاستیکی و الاستومری است. این ماده عایقی همانند بسیاری از لاستیک ها دارای مقاومت زیاد در برابر انواع روغن ها، مواد شیمیایی، ازن و سایر عوامل محیطی است. این مواد دارای خاصیت جذب آب کم، خواص الکتریکی عالی، انعطاف پذیری زیاد به همراه مقاومت خوب در برابر سایش می باشد.

چه مواردی برای عایق سیم ها باید رعایت گردد ؟

چه مواردی برای عایق سیم ها باید رعایت گردد ؟

چه مواردی برای عایق سیم ها باید رعایت گردد ؟

باید کاملا به هادی سیم چسبیده باشد ولی به استثناء بندهای با انعطاف پذیری بالا بایستی جدا کردن عایق از هادی سیم بدون آسیب دیدن عایق هادی و یا پوشش قلع اندود ( در صورت وجود ) امکان پذیر باشد .

باید دارای استقامت مکانیکی و قابلیت ارتجاعی کافی باشد.

عایق سیم باید کاملاً هادی سیم را در بر گرفته باشد .

میانگین ضخامت عایق از مقدار استاندارد کمتر نباشد .

هر رشته عایق در سیم باید فقط یک رنگ داشته باشد ( بجز رشته سبز و زرد ).

فاصله بین هر دو نشانه گذاری متوالی نباید از ۲۷۵ میلیمتر بیشتر شود .

رنگهای سبز و زرد به تنهایی و رنگهای قرمز ، طوسی و سفید در کابل چند رشته مجاز نیست .

اگر رشته ها شماره گذاری شوند ، فاصله بین هر دو شماره نباید از ۵۰ میلیمتر بیشتر شود .

دو پهنی عایق بیش از ۱۵% حداکثر قطر تعیین شده نباشد و میانگین قطر نیز از آن بیشتر نشود .

استاندارد های روکش سیم ها چگونه باید باشد ؟

فاصله بین هر دو نشانه گذاری متوالی بر روی روکش کابل نباید از ۵۵۰ میلیمتر بیشتر شود .

روکش در کابل های تک رشته روی عایق به کار می رود .

دو پهنی روکش در کابل بیش از ۱۵% حداکثر قطر تعیین شده کا بل نباشد و میانگین قطر نیز از آن بیشتر نشود.

روکش کابل باید دارای استقامت مکانیکی و قابلیت ارتجاعی کافی باشد .

روکش کابل نباید به عایق رشته های سیم بچسبد .

میانگین ضخامت روکش کابل از مقدار استاندارد کمتر نباشد .

در کابل های چند رشته روکش روی مجموعه رشته ها و یا فیلر به کار می رود .

برقکاری ساختمان

برقکاری ساختمان

تولید سیم و کابل مشمول استاندارد اجباری می باشد ، به این معنا که جهت تولید سیم و کابل استاندارد برای مصرف داخلی ، صادرات و یا واردات می بایستی تمام یا بخشی از استاندارد ملی مربوطه به ترتیبی که در قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مقرر شده است رعایت گردد .

تولید کنندگان سیم و کابل بر این اساس موظفند پروانه کاربرد علامت استاندارد را برای محصولات خود دریافت نموده و اطلاعات آن را در صورت نیاز به مصرف کنندگان ارائه نمایند . معمولا برای هر فرآورده واجد شرایط که دارای استاندارد مستقل ملی باشد یک پروانه صادر خواهد شد. در صنعت سیم و کابل نیز با توجه به نوع محصول و ولتاژ کاری آن استانداردهای مختلف تدوین گردیده است. به عنوان مثال استاندارد ۳۵۶۹ قسمت اول جهت کابل های قدرت با ولتاژ اسمی ۱ کیلوولت و … .

بر این اساس تمامی مشخصات ساختاری و کارکرد سیم و کابل های استاندارد می بایستی با الزامات استاندارد مرجع مربوطه انطباق داشته باشد. بدون شک تفاوت اصلی سیم و کابل استاندارد موجود در بازار که توسط تولید کنندگان معتبر عرضه می گردد با محصولات تقلبی در عدم انطباق ویژگی های سیم و کابل تقلبی با الزامات استاندارد می باشد. رعایت نکات فوق و استاندارد های لازم برای سیم کشی ضروری و اجباری می باشد و باصطلاح ارزانتر خریدن محصولات غیر استاندارد بعدا برای ساختمان و ساکنین حادثه و ضررهای بیشتری ایجاد می کند که امکان دارد قابل جبران نباشد.

برای برق کاری ساختمان چه سیمی مناسب هر قسمت می باشد؟

یکی از اصلی ترین وسایل در صنعت انتقال برق سیم و کابل می باشد که برای هدایت جریان الکتریسیته استفاده می گردد. بدون شک سیم و کابل به شدت در کیفیت انتقال برق در عرصه صنعت و ساختمان موثر بوده و از این رو برای برق کاری ساختمان باید بدانیم هر سیم مختص و مناسب کدام قسمت می باشد. و از چه سیمی و با چه شماره ای استفاده کنیم.

البته کیفیت سیم های مورد استفاده در برق کاری هم بسیار مهم می باشد ، سیم و کابل درجه یک به عوامل بسیاری از جمله کیفیت فلز به کار رفته جهت هادی ، پلیمر های مصرفی به عنوان لایه های عایقی و …. بستگی داشته و بر این اساس با توجه به این که جهت خرید سیم و کابل درجه یک باید شناخت کلی در خصوص ویژگی ساختار سیم و کابل داشته باشید. و علاوه بر اینکه باید اندازه و ضخامت سیم را در برقکاری بدانیم ، جنس و نوع سیم هم بسیار حائز اهمیت می باشد.

برقکاری تلفن و آیفون

برقکاری تلفن و آیفون

چه سیم هایی برای برق کاری روشنایی ها مناسب می باشد؟

در سیم کشی ( برق کشی ) برای روشنایی ها، شامل لامپ ها ،لوسترها ، هالوژن ها و … از سیم شماره 5/1 بهتر است استفاده شود. بهتر است که رنگ سیم های ارتباطی و برگشتی با هم فرق داشته باشد تا موقع نصب کلیدها، سیم ها را راحت تر تشخیص دهید. برای تمام پریز های برق،از سیم شماره 5/2 استفاده گردد.

در برق کاری تلفن، آیفون، آنتن و سیستم اعلاق حریق بهتر است از چه سیم هایی استفاده گردد ؟

در سیم کشی سیم تلفن، از سیم چهار رشته یا همان دو زوج استفاده کنید بهتر می باشد زیرا امکان دارد بخواهید بعدا به خط تلفن خود اضافه کنید، سیم تلفن را از نوع فویل دار انتخاب کنید تا نویز در خط ها بوجود نیاید. و یا احتمالش بسیار کم شود.

در سیم کشی آیفون از سیم ۸ رشته (۴ زوج) به شماره 6 استفاده کنید. سیم آنتن باید کابل کواسیال ۷۵ اهم باشد. همچنین برای کابل اصلی که برق را از کنتور به جعبه فیوز می برد، باید از کابل سه رشته شماره ۶ استفاده گردد. همچنین سیم کشی برای اعلان حریق ها در تمام قسمت ها سیم شماره 5/1 استفاده گردد.

اندازه و جنس مناسب سیم برای برق کاری کولر آبی و گازی کدام می باشد ؟

در برق کاری ساختمان سیمی که برای کولر آبی به پشت بام می رود باید از نوع کابل چهار رشته مفتولی بوده و اگر در ساختمان چاه ارت اجرا شده باشد باید از کابل پنج رشته مفتولی استفاده گردد. چون یک رشته سیم اضافی برای ارت نیاز می باشد که به بدنه کولر آبی وصل می شود. سیم شماره 5/2 برای استفاده از کلید کولر تا جعبه فیوز مناسب بوده، ولی سیم شماره ۱٫۵ هم برای کولر های آبی جوابگو بوده و استفاده می گردد.

در برقکاری و سیم کشی کولر گازی هم از سیم شماره ۴ استفاده شود بهتر بوده زیرا کولرهای گازی جریان زیادی استفاده می کنند و سیم برقی مورد استفاده نباید چند تکه و چسب خورده باشد. زیرا در محل چسب خوردگی ، سیم برق دچار گرمای شدیدی شده و باعث بروز حادثه می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − یک =